Abonneewerving
Grote uitdagingen, veel tijdsdruk: onze sweetspot
Een publisher (ook wel uitgeverij genoemd). De case is ‘simpel’: we willen graag meer abonnees. Een paar duizend als het even kan. Liefst binnen een paar weken.
We beginnen met bekijken wat de doelgroep is. Een open deur. Maar ook open deuren moeten worden ingetrapt. De doelgroep is -na analyse- glashelder en strak omkaderd: vrouwen in de leeftijd 25-45, ongeacht het opleidingsniveau of gezinssamenstelling.
We zetten verschillende opties op een rij:
Direct mail
Voordeel is dat de doelgroep goed in kaart is en daarmee zeer gericht te benaderen. Nadeel is dat de doorlooptijd langer kan zijn en Direct Mail een zogenaamde ‘long tail’ heeft: sommige mensen reageren pas na weken of maanden.
Online
Voordeel is dat het snel in te richten is en dat het ook gericht kan worden ingezet. De interactie met de potentiële klant is hoog en uitermate geschikt voor A/B-testing.
Face-to-face
Voordeel is dat persoonlijke interactie een van de sterkste vormen van communicatie is. Wel is het een uitdaging om de juiste doelgroep op de juiste locatie te treffen.
Events
Voordeel is dat we in korte tijd een grote groep kunnen aanspreken en grote aantallen kunnen realiseren. De druk is hoog: een paar dagen of een week om duizenden contactmomenten te hebben. Als er iets misgaat is het een lost cause. Maar als het goed gaat zijn de resultaten spectaculair.
Keuze
We kiezen voor de Huishoudbeurs. We kennen de verdeling van de bezoekers en weten dat we daar ver bovengemiddeld onze doelgroep aantreffen. Data-driven en fact-based, want zo gericht schieten met een kanon kan alleen als je weet wat je doet.
In nauw overleg wordt een stand ontworpen, een locatie bepaald, een ‘give-away’ bepaald en een activiteit bedacht om mensen te trekken. Wij denken mee, maar kunnen meer dan dat. We kunnen het ook uitvoeren. Standontwerp, de ‘andere invalshoek’, de hosts, hostesses en Brand Ambassadors, wij kunnen het allemaal en we doen het graag en goed.
En verkopers leveren kunnen we: maar wij noemen het brand ambassadors. We briefen ze, trainen ze en injecteren ze met het juiste gen. We mixen onze eigen Brand Ambassadors met die van onze vaste partners. Op die manier garanderen we kwaliteit en zijn we maximaal wendbaar.
En het resultaat? Bijna 2.500 abonnees in ruim een week tijd en daarmee een stijging van 5% van het abonneebestand. Case closed.